Este important sa tii cont de conformatia corpului tau pentru ca, in functie de acest lucru, poti remodela ceea ce crezi ca nu te avantajeaza. Pe de alta parte, este bine sa ne acceptam asa cum suntem si sa remediem doar acolo unde este strict necesar. O persoana care are soldurile mai pline nu va reusi niciodata sa aiba dimensiunile 90-60-90. Trebuie sa ne obisnuim cu asta, altfel, am arata toti ca niste roboti, creati dupa acelasi tipar. In cazul in care grasimea e localizata pe abdomen, de exemplu, gandeste-te ca ea poate sa dauneze nu numai aspectului fizic, ci si sanatatii. Dar vei putea ajusta cate ceva si in acest sens.

Tipul constitutional este direct influentat de mostenirea ereditara si de influenta factorilor din mediul extern. Au existat mai multe scoli antropologice care au studiat tipologiile constitutionale, incepand de la Hipocrate si pana in zilele noastre. Printre cele mai importante scoli din Europa, amintim pe cea franceza (directionata spre morfologia descriptiva, bazata pe observatiile constructiei corpului), cea italiana (preocupata de antropometrie) si cea germana (ce a studiat influenta si actiunea glandelor cu secretie interna).

Daca te incadrezi in tipul muscular, atunci va trebui sa stii ca acesta se caracterizeaza printr–o puternica dezvoltare a extremitatilor si a musculaturii, cutia toracica este bine dezvoltata, in forma de trapez, proportionala abdomenului, extremitatile relativ lungi, pilozitatea este accentuata. Fata este dreptunghiulara.

Esti tipul respirator? Atunci te caracterizezi prin preponderenta partii superioare a trunchiului asupra celei inferioare. Cutia toracica este in forma de trapez, dar mai lunga, fata are forma romboidala.

In cazul in care apartii tipulului digestiv, cu siguranta ai un abdomen mare, linia taliei usor conturata, umerii ingusti, extremitatile scurte si slab muscularizate, fata in forma de triunghi cu maxilarele puternic dezvoltate, gatul scurt si gros. Daca esti tipul cerebral–nervos, te distingi printr–un cap mare, in partea inferioara a fetei, slab dezvoltata, ii da o forma de triunghi in pozitia opusa fata de tipul digestiv. Constructia generala este zvelta, delicata, trunchiul si bazinul inguste, extremitatile relativ lungi.

Succesorul lui Sigand, Mac Anhiffe (1925), ilustreaza aceasta conceptie cu cateva exemple:

  • tipul respirator este intalnit mai ales la nomazi, care traiesc in spatii deschise, sub cerul liber
  • tipul digestiv se intalneste in mijlocul clasei sociale privilegiate si in zonele agricole
  • tipul muscular caracterizeaza mediul celor ce efectueaza activitati fizice
  • tipul cerebral–nervos este specific intelectualilor
  1. Tipul muscular: extremitati puternice, musculatura dezvoltata, scheletul robust, umerii lati, toracele proportional cu abdomenul. Tanara canareste cu 4–5 kg mai mult decat colegele de aceeasi inaltime, dar cu o dezvoltare somatica diferita. Nu exista tendinte de ingrasare.
  2. Tipul respirator: torace bine dezvoltat, solduri inguste, greutate mijlocie, cu tendinta de ingrasare.
  3. Tipul digestiv: schelet osos subtire, incheieturi fine si talia bine pronuntata, bazinul lat. De obicei statura e mignona, fata cu trasaturi armonioase si tenul alb, intreaga infatisare fiind delicata. Exista permanenta tendinta de ingrasare, motiv pentru care este necesara cantarirea saptamanala, pentru a preveni instalarea obezitatii.
  4. Tipul cerebral–nervos: trupul longilin, schelet ingust, torace putin dezvoltat, solduri stramte, fara tendinta de ingrasare. Exista deci conditii naturale pentru practicarea sportului de performanta.

Tipul muscular

Caracteristici

  • articulatii puternice;
  • fara tendinta de ingrasare;
  • “masivitate”

Indicatii

  • Trebuie sa faci exercitii pentru suplete si mobilitate (nu de forta specifica).
  • Te ajuta si exercitiile de agilitate, indemanare, viteza.

Tipul respirator

Caracteristici

  • piept bine dezvoltat
  • tendinta de ingrasare, pe abdomen si solduri in special

Indicatii

  • Iti trebuie exercitii de suplete
  • La fel de bine iti prind exercitiile de dezvoltare a musculaturii abdominale si a spatelui
  • Nu neglija exercitiile din gimnastica de baza (intretinerea), alergare, inot etc

Tipul digestiv

Caracteristici

  • tendinta de ingrasare. Zone vizate: abdomen, bazin, solduri, brate
  • incheieturi subtiri si fragile

Indicatii

  • Iti recomand exercitii pentru dezvoltarea musculaturii: bratelor, abdomenului, spatelui, membrelor inferioare
  • Ajuta si exercitiile din gimnastica de baza, in special pentru partile laterale si abdomen

Tipul cerebral–nervos

Caracteristici

  • torace ingust

Indicatii

  • Pentru tine, cele mai bune sunt exercitiile de respiratie
  • De asemenea, au efecte foarte bune exercitiile pentru dezvoltarea vitezei, fortei si rezistentei in toate compartimentele

Sursa foto: www.femeia-azi.ro